Tulevaisuuden rahapelaaminen

rahapelaaminen

Oletko tullut miettineeksi, että siinä missä Bitcoin on nyt noin 11 vuotias virtuaaliraha on se vielä kuitenkin aivan lähtökuopissaan mitä tulee siihen, että miten virtuaalirahaa tullaan todennäköisesti jatkossa käyttämään. Jos esimerkiksi otetaan tarkasteluun rahapelaaminen niin tällä hetkellä vain pieni osa kaikista nettikasinoista hyväksyy bitcoinin maksutavaksi ja tämä johtuu siitä, että virtuaalivaluutta koetaan yhä liian vaikeaksi tavalliseen raha- ja maksuliikenteeseen. Olemmeko siis virtuaalivaluutan käytössä vielä ensimmäisen sukupolven asteella, vai onko jo toinen sukupolvi lähdössä aktiiviseksi?

Otetaan katsontakanta tulevaisuuteen, mutta mennään historian kautta.

Tietokonepelaajien nörttisukupolvi eli sukupolvi 1

Tietokoneet tulivat vauhdilla koteihin Suomessakin 90-luvulla, joskin siinä vaiheessa koneet olivat pääosin pelikoneita ja pelit yksinkertaisia kaikessa suhteessa, mutta jostain piti aloittaa. Vähitellen kuitenkin jo ensimmäisen nörttipelaaja sukupolven aikana 90-luvulla osattiin jo odottaa suuria tulevaisuudelta. Kannettavat puhelimet olivat tulleet 90-luvun aivan alkuun ja 90-luvun loppupuolella puhelimilla jo teki muutakin kuin vain soittaisi. Elettiin kuitenkin koko ajan kehittyvän uuden tekniikan aikakautta, vähän samalla tavalla kuin ne virtuaalivaluuttojen kanssa, paitsi tietokoneet olivat helpompi käsittää, koska niitä käsitellään. Virtuaalivaluutan kanssa on paljon vaikeampaa tehdä kauppaa, kun tuotetta ei oikeasti ole, tai se on täysin virtuaalinen.

Ensimmäisen pelisukupolven mukana aikoihin nettiin tuli myös ensimmäisen sukupolven rahapelit eli kasinoiden nettipalvelut, mutta esimerkiksi operaattori NetBet aloitti oman toimintansa tuottamalla pelejä nimenomaan kivijalkakasinoille ja vasta sitten myöhemmin itsekin siirtyi tuottamaan pelejä myös nettiin. Nettipelaaminen nähtiin jo 90-luvulla tulevaisuuden mahdollisuutena, mutta kuinka suuri siitä on tullutkaan, oli jotain mitä ei vielä silloin voinut kukaan aavistaa.

Tietokone ja nettipelaamisen sukupolvi 2

Tietokonepelaamisen toinen sukupolvi ovat millenniaalit, nuoret jotka aikuistuivat 2000-luvun vaihteessa, nuoret jotka lähes suoraan tulivat maailmaan, minne oli juuri tulemassa sosiaalinen media ja mobiiliverkkojen vallankumous – jo pelkästään erilaiset sosiaalisen median verkostot ja ohjelmistot muuttivat elämäämme kuin mikään yksittäinen tuote tai tapahtuma ennen sitä. Seuraava yhtä suuri muutos voisi tulla virtuaalivaluutasta, mutta miten se tulee oikeasti onnistumaan vahvojen kansallisten valuuttojen kuten dollari tai punta suhteen, eurosta ei voi puhua vahvana valuuttana, koska se on jo tavallaan esimakua virtuaalivaluutasta sen pohjalta, että se on ison euroalueen oma yhteinen valuutta.

Miksi me sitten edes tarvitsemme virtuaalista valuuttaa, eikö raha liiku tarpeeksi nopeasti jo nyt. Toisen sukupolven nettipelaajien perustarpeiden ja pelaamisen sekä netin käyttäymismallit ovat jo paljon moninaisemmat kuin aiemmat ja nettiin alkaa syntyä oikeasti uutta ja erilaista liiketoimintaan 2000-luvun alkuvuosina. Suomeenkin syntyy uusia miljonäärejä pelialalla niin pelien tuottajista kuin pelaajista. Kuka olisi uskonut että 2018 Linnan Juhliin kutsutaan joku tietokonepelaaja, joka on tienannut tietokoneen sotapelejä pelaamalla miljoonia euroja!

rahapelaaminen-esports

Virtuaalivaluutta on tosiasiaa toisen sukupolven pelaajille, nämä liikkuvat netti- ja digimaailmassa kuin kotonaan ja mitä enemmän erilaisia digipalveluita päivittäiseen elämiseen kuuluu, sitä todennäköisempää jonkinlaisen virtuaalivaluutan synty ja tarve on. Jo nyt on niin, että suurin osa maailmanrahasta liikkuu vain digitaalisesti, eikä varsinainen käteinen valuutta siirry maasta toiseen. Raha näkyy vain lukuina erilaisilla tileillä tai nettilompakoissa emmekä enää nosta sitä sieltä lompakkoihin oikeasti, kuinka kauan oikean käteisin rahan käyttö on vielä mukana arjessamme?

Nykyaikainen tietokone, netti ja mobiilipelaamisen sukupolvi 3

Nyt kun olemme siirtymässä vähitellen 2020-luvulla, olemme jo nettipelaamisen kolmannessa sukupolvessa. Tälle kolmannelle sukupolvelle on normaalia, että ensimmäinen laite mikä heillä on vauvana ollut kädessä, on ollut älypuhelin, jolla on joko katseltu suoratoiston kautta ohjelmia tai pelattu mobiilisti nettipelejä. Tämä kolmas sukupolvi on niin sanottu diginatiivi, joka ei tiedä mitään tavallisesta puhelimesta eikö oikeastaan tavallisesta kamerastakaan, puhumattakaan kirjeistä. Käteisen rahan käyttö alkaa olla jo harvinaista ja mobiililompakot ja mobiilimaksaminen ovat tätä päivää, virtuaaliraha ja virtuaalivaluutat ovat vain yksi arvon ilmenemismuoto.

Pelaajina kolmannen sukupolven pelaajat vaativat toisaalla entistä nopeampia ja suoraviivaisempia palveluita niin ostoksien kuin myynnin tekemiseen kuin myös nettipelaamiseen, mutta toisaalta vaaditaan myös entistä henkilökohtaisempaa ja osuvampaa asiakaspalvelua, joka olisi saatavilla koska vain ja mielellään vielä jopa suoratoiston kautta nähtävillä livenä, kylläkin automaattinen chat-robotti käy aivan yhtä hyvin, jos vain asia tulee hoidettua. Kolmannen sukupolven pelaajat eivät tiedä mistään levykkeistä tai pelikaseteista sillä kaikki tieto on ladattavissa pilvestä ja kaikki rahat voivat olla tallennettu pilveen erilaisille tilimuodoille.
Seuraava sukupolvi

Jos tilanne on jo nyt tällainen ja tiedetään, että ilman sotaa tai suurta luonnonkatastrofia mikään ei pahemmin tästä murene vaan kehittyy, niin todennäköistä on käteisen rahan katoaminen pikaisella aikajänteellä. Se sitten, onko meillä Bitcoin vain mikä vaihdantavälineenä jää nähtäväksi, ainakin se on varmaa, että se tulevaisuuden väline ei kuluta niin paljon sähköä kuin mitä Bitcoin tekee, eikä sen hinnanvaihtelut voi olla näin suuria.

Toisaalla taas virtuaalisuus ja suoratoiston kuten Twichin kehitys menee varmasti eteenpäin ja ihojamme alle tulee erilaisia sensoreita, jotta kehoamme voidaan käyttää lisätyn todellisuuden sovelluksissa. Rahapelaaminen ja valuutat tulevat tavalla tai toisella aina olemaan ihmisen perusolemuksessa ja me pelaamme aina ja kaikkialla. Osa pelaajista tulee varmasti jatkossakin toivomaan hienoja ja monimutkaisia VIP-järjestelmiä, joilla voi saada statusarvoa omassa yhteisössään ja toisaalla tulee olemaan ihmisiä, jotka vain haluavat päästä pelaamaan mahdollisimman nopeasti ja siihen tulevat erilaiset sovellukset ja ihonalaiset digilaitteet tuomaan ratkaisuja, joista voimme tänään vain rakennella kuvitelmien haamulinnoja.

Photo by Tim Savage from Pexels , Jamie McInall from Pexels

Coinmotion


Disclaimer: Bitcoinkeskus ei anna sijoitusvinkkejä eikä suosittele ostamaan mitään tiettyä kryptovaluuttaa. Kryptovaluutat sisältävät suuren riskin sijoituksen menettämisestä. Vuoden 2018 aikana suurin osa tunnetuista kryptovaluutoista on pudonnut yli 90% kurssihuipustaan. Lue lisää info-sivulta.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*